Pakningsdesign

Godt design skal der det er behov for det, kunne tas ut på pakninger for ulike produkter. Merkevarens løfte skal være enkelt og engasjerende og virke uansett. En god pakning er både kommunikasjon og beskyttelse.

Godt pakningsdesign bidrar til at et produkt blir sett, valgt og brukt

Merkevarer kjemper en hard kamp om å vinne forbrukernes verdifulle tid og oppmerksomhet. Et viktig verktøy for å skille seg ut i et mangfold av merkevarer er å satse på pakningsdesign. Det første som møter kunden i butikken (salgssituasjonen), er selve innpakningen på produktet, blant et stort utvalg andre produkter. Fordi uttrykket i mange produktkategorier er relativt uniformert, er nettopp dette en arena hvor det er mulig å skille seg ut.

Pakningen skal være unik, lett gjenkjennelig, skape gode assosiasjoner og gi kunden tillit til produktet. Man skal føle at man gjør et trygt valg, pakningen som speiler identiteten til merkevaren, påvirker valget. Det handler om å skille seg ut på en positiv måte og det oppnår man gjennom å ha et bevisst forhold til pakningsdesign og kjennskap til forbrukernes adferd i kjøpssituasjonen.

Dinamo kan bistå med alle aspekter i designprosessen

Et godt pakningsdesign må oppfylle flere krav. På den ene siden skal det stå ut i hyllene for å gjøre kunden oppmerksom på det, samtidig som det er designet på en måte som gjenspeiler produktet og merkevaren på en riktig måte. På den andre siden skal emballasjen oppfylle kravene til produktet i forhold til holdbarhet og brukervennlighet. Pakning er både informasjon og beskyttelse av produktet. En stor del av pakningsdesign er derfor å gjøre produktet brukervennlig. 

All forskning bekrefter at pakningsdesign påvirker opplevelse av kvalitet på produktet, kjøpsintensjon og betalingsvilje. Pakningen er en kostnadseffektiv måte å bygge merkeverdi og bygge merkevaren.

Kontaktpersoner

#Pakningsdesign

Se flere Arbeider