Våre favorittverktøy for sosiale medier i 2022

Det har kommet et hav av verktøy for sosiale medier. Her er verktøyene Dinamos sosiale medie-eksperter sverger til i 2022.

Planlegging av innhold

Her har det etter hvert kommet noe for enhver smak, og ulike bedriftstyper har ulike behov. Er dere mange om beinet og krever en større rigg med godkjenning, kan vi anbefale Falcon.io. Den har mange nyttige funksjoner, spesielt for større team.

Vår favoritt er derimot Later.com, som vi bruker mest for å planlegge Instagram-innlegg og stories. Her kan du også få nyttig statistikk lengre tilbake i tid i et mer praktisk dashboard enn det Instagram selv har.

Later gjør det enkelt å planlegge og publisere på tvers av plattformer. Flere kan ha tilgang til samme kalender, legge opp bilder og justere tekster. Foto: Later.com

Vi som byrå er avhengig av å ha et levende dokument hvor flere kan være inne og redigere, legge opp forslag og justere. Derfor bruker vi, som sikkert mange andre, ofte Google Docs eller Sheets for månedsplanene våre. Dette avhenger derimot veldig av kunde og behov, så her bør du gå for det som passer din hverdag best.

Video- og bilderedigering on the go

Hvis du ikke har tilgang, tid eller kunnskap nok til å bruke Adobe-pakken finnes det etter hvert flere gode verktøy som er mye enklere. To av våre favoritter er LightRoom-appen for mobil og VSCO.




Profesjonell redigering med LightRoom-appen, hvor du kan kontrollere hver detalj. Det finnes også uante mengder med det som kalles PreSets, som er ferdigredigerte filtre du kan kopiere og bruke på egne bilder. Foto: Skjermdump av LightRoom-appen.
 
Før og etter redigering i LightRoom. Foto: Dinamo

Før og etter redigering i VSCO. Foto: Dinamo

For film handler det mye om hva du er vant til, og hvor komplekse filmer du ønsker å lage. Våre favoritter er Inshot og PowerDirector.

Enkel videoredigering on the go med InShot. Lett å bruke og nok funksjoner. Ønsker du mer kontroll og detaljstyring bør du gå for en annen app, for eksempel PowerDirector. Foto: Skjermdump av InShot.com

Vi anbefaler også å investere i en eller annen form for tripod for mobil. Da slipper du shaky video og det gjør bare livet enklere.

Lag mer spennende stories

Ikke alle har en grafisk designer for hånd, men heldigvis finnes det håp. De fleste har nok fått med seg Canva, og med god grunn: den er utrolig enkel å bruke og kan raskt gi deg noe som ser bra nok ut.

I tillegg liker vi den mer estetisk orienterte appen Unfold. Den har også den veldig nyttige funksjonen at du får gratis tilgang til stockbilde-siden Unsplash.


Med appen Unfold får du en hjelpende hånd til å lage estetisk vakre stories, og tilgang til gratis stockbilder. Ønsker du en mer grafisk profil anbefaler vi Canva. Foto: Dinamo

Inspirasjon til innhold og trender

Selv den beste går tom for ideer noen ganger. Vi har et nøye kuratert bibliotek av inspirerende kontoer vi følger for å få med oss trender og nye verktøy, men sånt tar tid. Se veldig gjerne til andre, men unngå å kopiere.

Foto: Skjermdump av Google Trends.

Vi bruker også Google Trends for å overvåke hva som rører seg der ute. Det finnes flere slike verktøy, også rettet mer direkte mot sosiale medie-trender, så her er det smak og behag. I tillegg bruker noen av oss fremdeles Pintrest til å samle ideer, moodboards og tankene sine.

Lyd og rettigheter


Et sted ting virkelig rører seg nå, er på lyd-fronten. Mye takket være TikTok, Reels og Instagram Story. Vi bruker mer og mer lyd for våre kunder, og her ligger det et stort potensial. Men, det er også et minefelt når det kommer til rettigheter. Husk at det er stor forskjell på å være privat og kommersiell bruker. I mange tilfeller har du ikke rettigheter til å bruke lyd og musikk som ligger på TikTok, Reels eller Story kommersielt. Det finnes fremdeles måter å få tilgang til dem på, men her bør du dobbeltsjekke før du tar sjansen.

Kontaktpersoner

1

Les også

Dinamo ferier 25 år med å se tilbake. Klikk på bildet over for å ta en kikk.