Våre favorittverktøy for sosiale medier i 2022
Det har kommet et hav av verktøy for sosiale medier. Her er verktøyene Dinamos sosiale medie-eksperter sverger til i 2022.
Planlegging av innhold
Her har det etter hvert kommet noe for enhver smak, og ulike bedriftstyper har ulike behov. Er dere mange om beinet og krever en større rigg med godkjenning, kan vi anbefale Falcon.io. Den har mange nyttige funksjoner, spesielt for større team.
Vår favoritt er derimot Later.com, som vi bruker mest for å planlegge Instagram-innlegg og stories. Her kan du også få nyttig statistikk lengre tilbake i tid i et mer praktisk dashboard enn det Instagram selv har.

Vi som byrå er avhengig av å ha et levende dokument hvor flere kan være inne og redigere, legge opp forslag og justere. Derfor bruker vi, som sikkert mange andre, ofte Google Docs eller Sheets for månedsplanene våre. Dette avhenger derimot veldig av kunde og behov, så her bør du gå for det som passer din hverdag best.
Video- og bilderedigering on the go
Hvis du ikke har tilgang, tid eller kunnskap nok til å bruke Adobe-pakken finnes det etter hvert flere gode verktøy som er mye enklere. To av våre favoritter er LightRoom-appen for mobil og VSCO.

Profesjonell redigering med LightRoom-appen, hvor du kan kontrollere hver detalj. Det finnes også uante mengder med det som kalles PreSets, som er ferdigredigerte filtre du kan kopiere og bruke på egne bilder. Foto: Skjermdump av LightRoom-appen.


Før og etter redigering i VSCO. Foto: Dinamo
For film handler det mye om hva du er vant til, og hvor komplekse filmer du ønsker å lage. Våre favoritter er Inshot og PowerDirector.

Vi anbefaler også å investere i en eller annen form for tripod for mobil. Da slipper du shaky video og det gjør bare livet enklere.
Lag mer spennende stories
Ikke alle har en grafisk designer for hånd, men heldigvis finnes det håp. De fleste har nok fått med seg Canva, og med god grunn: den er utrolig enkel å bruke og kan raskt gi deg noe som ser bra nok ut.
I tillegg liker vi den mer estetisk orienterte appen Unfold. Den har også den veldig nyttige funksjonen at du får gratis tilgang til stockbilde-siden Unsplash.

Med appen Unfold får du en hjelpende hånd til å lage estetisk vakre stories, og tilgang til gratis stockbilder. Ønsker du en mer grafisk profil anbefaler vi Canva. Foto: Dinamo
Inspirasjon til innhold og trender
Selv den beste går tom for ideer noen ganger. Vi har et nøye kuratert bibliotek av inspirerende kontoer vi følger for å få med oss trender og nye verktøy, men sånt tar tid. Se veldig gjerne til andre, men unngå å kopiere.

Vi bruker også Google Trends for å overvåke hva som rører seg der ute. Det finnes flere slike verktøy, også rettet mer direkte mot sosiale medie-trender, så her er det smak og behag. I tillegg bruker noen av oss fremdeles Pintrest til å samle ideer, moodboards og tankene sine.
Lyd og rettigheter
Et sted ting virkelig rører seg nå, er på lyd-fronten. Mye takket være TikTok, Reels og Instagram Story. Vi bruker mer og mer lyd for våre kunder, og her ligger det et stort potensial. Men, det er også et minefelt når det kommer til rettigheter. Husk at det er stor forskjell på å være privat og kommersiell bruker. I mange tilfeller har du ikke rettigheter til å bruke lyd og musikk som ligger på TikTok, Reels eller Story kommersielt. Det finnes fremdeles måter å få tilgang til dem på, men her bør du dobbeltsjekke før du tar sjansen.
Dina
monday
Dinamo har levert design som endrer, kommunikasjon som engasjerer og smarte digitale løsninger i over 25 år. Hvordan effektivt markedsføre og selge produkter og tjenester i 2022?

Hølje Tefre og resten av Dinamo inviterer til flere relevante temaer utover høsten.
En mandag i måneden tar vi opp viktige temaer og hvert kvartal inviterer vi til digitale til fagmøter. Meld deg på Dinamonday så holder du deg oppdatert på alt.
Dinamonday gir deg inspirasjon rett i innboksen. Nyttig kunnskap om viktige temaer hver måned og digitale fagmøter hvert kvartal.
Dinamo har levert design som endrer, kommunikasjon som engasjerer og smarte digitale løsninger i over 25 år. Mye har forandret seg og vi ser stadig nye muligheter.
Hvordan effektivt markedsføre og selge produkter og tjenester i 2023?

Hølje Tefre og resten av Dinamo inviterer til flere relevante temaer utover høsten.