Skal du få mest mulig ut av den digitale markedsføringen din, er det noen brikker som må være på plass. Med systematisk innsats skal det godt gjøres å ikke oppnå gode resultater.

– Alle virksomheter vil bli sett på nett. Om du skal selge et produkt, tiltrekke deg nye ansatte eller har en kampsak du ønsker å fremme, må du være til stede digitalt. Hvor synlig man faktisk er derimot, er svært varierende, forteller seniorrådgiver i SMFB Dinamo, Jon Ragnar Steg.

Han jobber med digital markedsføring og hjelper kunder med sin digitale tilstedeværelse. Han møter mange som sitter alene, eller jobber i mindre team, og som synes det er vanskelig å holde oversikt. Med utallige verktøy, tall og funksjoner er det fort gjort å gå seg vill.

– Det er en utfordring å følge med på alt, men skal du stå støtt på nett bør du ha kontroll på den digitale tilstedeværelsen din, forklarer Jon Ragnar. Han fremhever fem områder som de fleste bør ha et aktivt forhold til:

1. Markedsplan

Det første du må ha på plass, er en markedsplan, eller en markedsstrategi om du vil, men hva du kaller det er ikke så nøye - det viktigste er at du har definert et mål du vil oppnå.

Mange tror planen må være lang og omfattende for at den skal ha en funksjon, men det er slettes ikke tilfelle. Det markedsplanen først og fremst skal svare på, er hva du vil oppnå hos hvem, hvordan du skal gjøre det og hvor mye du skal bruke på det.

Veldig enkelt forklart: Skal den digitale markedsføringen din ha noe for seg, må du vite hva du jobber mot. Som Jon Ragnar sier, «det er bedre å ta usikre valg enn ingen valg». Heldigvis får vi som jobber med digital markedsføring mange svar fra måleverktøy, og kan derfor justere valg underveis ettersom vi lærer av ny innsikt.

Anbefalt: Skriv en kort markedsplan på en side som et utgangspunkt.  

2. Måling

For å vite om du er på riktig vei for å nå målet i markedsplanen din, må du måle resultatene av aktivitetene dine. Hvor kommer trafikken til nettstedet ditt fra, og hva klikker de på når de er der? Uten denne oversikten kan du ikke vite hvilke kilder og budskap som gir best resultater. Derfor må du samle alle trådene et sted. Når du har gjort det, vet du også om du skal fortsette med det du gjør i dag eller om du skal gjøre noen justeringer.

I tillegg til å måle hvor effektive kildene er, er det viktig å måle hvordan nettsidene dine tar i mot trafikken. Dette kalles convertion rate optimization (CRO) og består blant annet av måling av hvordan de besøkende navigerer rundt på en landingsside med heatmaps og clickmaps, og a/b-testing av ulike versjoner av budskap og oppsett.

Anbefalte verktøy:

3. SEO

For noen er det en religion og en livsstil, for andre er det noe de vet de bør tenke på, men gjør det altfor sjelden. Likevel er SEO, eller søkemotoroptimalisering, viktig for å bli funnet på nett. De aller fleste søker på Google når de lurer på noe. Da må du sørge for at du er en del av svaret som søkemotoren presenterer, og at du står høyt oppe på listen når det dere tilbyr er gode svar på det det søkes etter.

For å havne der må du vite hvilke søkeord du vil bli funnet på. Om du ikke har det fra før, start med å lage deg en søkeordstrategi. Litt enkelt forklart handler det om å velge de søkefrasene som gir dere mest verdifull trafikk og hvor det samtidig er passe konkurranse om å komme høyt i søketreffet.

Anbefalte verktøy: Semrush, Moz og Yoast.

4. Annonsering

Hvor du annonserer, avhenger av hvem du ønsker å nå og hvilket budskap du vil formidle. Noen rendyrker en plattform, mens andre er overalt. Uansett hvor du annonserer, må du vite hvorfor du gjør det nettopp der og hva du vil oppnå, og du trenger rutiner for å måle resultater, teste og optimalisere. Det finnes uendelig med spennende muligheter, men vi anbefaler deg å vurdere og bli kjent med noen utvalgte først.

Anbefalte verktøy: Meta for Facebook og Instagram, LinkedIn og Google Ads.

5. Nyhetsbrev

Personvernet får stadig mer fokus og dette fører til at vi markedsførere kommer til å møte på flere begrensninger fremover. Blant annet er tredjeparti cookies på vei ut. Det er bra for personvernet, men for deg som markedsfører er det derfor ikke like lett å få tak i de som har vist interesse for ditt budskap, for eksempel ved å besøke nettstedet ditt (såkalt retargeting). Så hvordan skal du da få kontakt med dem?

Svaret er nyhetsbrev. Ifølge Jon Ragnar, er denne markedsføringsmåten viktigere enn noensinne. Har du en base med abonnenter som har gitt deg samtykke, er det langt mer effektivt å kommunisere godt med dem enn å skyte med hagle mot folk som kanskje så vidt har hørt om deg. E-post-markedsføring til egen base er ansett som en av de mest lønnsomme tiltakene innen markedsføring.

Bruker du verktøyene godt, kan du bli godt kjent med abonnentene dine. Her er det ingen grunn til å sende samme beskjed til alle. Bruk muligheten til å sende tilpassede brev til utvalgte grupper, følg opp de som har vist interesse eller gi en ekstra dytt til dem som ikke har gjort det.

Anbefalte verktøy: MailChimp og Make.

En Digital Grunnmur som hjelper deg å få mest mulig ut av verktøyene

Har du full kontroll på alle fem områdene er du godt rustet for å lykkes med digital markedsføring, men står du litt ustødig i noen av dem bør du ta deg av dette før du går i gang med en ny kampanje eller andre markedsføringstiltak.

Vet du ikke helt hvor du skal starte, kan det være lurt å lytte til erfarne nettfolk. Etter mange år i bransjen, har seniorrådgiver Jon Ragnar og SMFB Dinamo utviklet et nytt produkt, kalt Digital Grunnmur. Det en pakke som hjelper dere å strukturere den digitale innsatsen deres. Med faste møter og bistand holder Jon Ragnar og resten av teamet deg i hånda gjennom hele prosessen.

– Mange har de fleste verktøyene vi har nevnt, men klarer ikke dra nytte av innsikten og mulighetene som de gir. Med Digital Grunnmur får du maksimalt utbytte av verktøyene du har for å nå markedsmålene dine, sier Jon Ragnar.

Som kunde av Digital Grunnmur får du blant annet:

  • Markedsstrategi/plan: vi hjelper dere i gang med å skrive en enkel en-sides plan
  • Månedlige møter med gjennomgang av resultater og vurdering av neste måneds tiltak.
  • Minikurs: Korte kurs i temaer og verktøy som gir ideer og inspirasjon til bruk
  • Grunnleggende oppsett av nødvendige verktøy tilpasset dine behov.
  • Evaluering (audit) av digital tilstedeværelse innen ulike områder, som SEO eller e-post-markedsføring
  • Et unikt dashboard tilpasset dine mål som gir deg en samlet oversikt over resultatene fra alle verktøyene dine.
  • Tilgangskontroll: En opprydning i hvem som har tilgang til verktøyene dine, for eksempel fjerning av tidligere ansatte eller byråer. 

Interessert?
Kontakt din rådgiver hos SMFB Dinamo, eller Jon Ragnar Steg direkte, og be om et møte. Vi byr på en gratis evaluering av deres digitale tilstedeværelse som et utgangspunkt for en god samtale om mulighetene.

Kontakt oss.