Ny visuell identitet og nettsider for KF

For å bli mer tydelig og synlig som en seriøs aktør i det innovative teknologimiljøet, ønsket KF (tidligere Kommuneforlaget) en ny, helhetlig og solid visuell identitet, samt nye nettsider.

Kontaktpersoner

Bakgrunn

KF har utviklet seg fra å være et kommunespesialisert faglitteraturforlag til et av Norges mest innovative selskaper. Målet deres er å forbedre kvaliteten av offentlige tjenester gjennom digitale løsninger og utdanningsteknologi. For å bli mer tydelig og synlig som en seriøs aktør i det innovative teknologimiljøet, ønsket KF en ny, helhetlig og solid visuell identitet.

Konsept/løsning

KF gikk fra en detaljert og bokstavelig logo til en abstrakt tolkning av visjonen deres som er å skape effektive og brukervennlige forbindelser mellom menneskelige brukere og teknologiske løsninger.

De grunnleggende geometriske formene som bygger opp logoen fungerer som en bro til resten av den visuelle identiteten – en mer frisk og levende løsning som også er forankret i deres historie og tidligere identitet.

Vi leverte en sammensatt verktøykasse med blant annet en digitalt fokusert fargepalett og ikonstil. Sammen med KF har vi også utviklet messemateriell, postalia, salgsverktøy, maler og interiør-elementer.

Ads for KF
Graphics/branding for KF

Nettsider

Gjennom å jobbe med personas og å kartegge kundereisen hadde vi et godt grunnlag til å gjennomføre flere workshops, inkludert kjerneside- og mobile first-workshops med kunden. Vi utviklet trådskisser og interaktive prototyper som ble brukt til brukertesting for å validere designet. I tillegg til designet leverte vi et komponentbibliotek (HTML/CSS) bestående av alle elementer som skulle inn på nettsiden.

Underprodukter

Som følge av nye visuelle identiteten, nettsiden og komponentbiblioteket til KF, jobbet vi videre med blant annet to produkter i KFs portefølje: 10-FAKTOR og Bedrekommune.no, to digitale verktøy med fokus på medarbeider- og innbyggerundersøkelser. Utvikling av de nye nettsidene for disse produktene ble gjennomført på den samme måten som mormerket KF, bare i mindre skala. Siden vi hadde et komponentbibliotek og en visuell identitet som var bygget for å kunne utvides gikk arbeidet med designet, prototyping og brukertesting effektivt og smidig.

Andre gode resultater

Se flere Arbeider
smiley

Takk for at du meldte deg på Dinamonday. Du hører fra oss annenhver mandag.