Hvordan formidle smak visuelt?

Tjenester

Smaksbilder for Vinmonopolet

Det vi smaker kan være diffust, rent, kombinert, sammensatt og komplekst. Nyansene kan være subtile, noe skiller seg ut fra resten – og noe får du kanskje ikke helt tak på?

For Vinmonopolet lagde vi et eget bildespråk. En stor serie med illustrasjonsbilder som lettere formidler og beskriver de ulike smaksnotene. Bildene assosieres til sanselige opplevelser samtidig som de viser grunnsmaker på en akademisk, rik og inspirerende måte.

Kontaktpersoner

Credits, attributions, details

Fotograf
Catharina Caprino
Matstylister
Anne Mæhlum og Ingrid Schilde
Digital retouch
Torkel Engström

Bakgrunn

Vinmonopolet er balansekunstnere. De balanserer ansvarlighet og attraktivitet i alt de gjør. På den ene siden skal de begrense skadevirkninger av alkohol, på den andre skal de begeistre og skape inspirerende kundeopplevelser.

På grunn av det norske reklameforbudet, kan ikke Vinmonopolet benytte inspirerende fotografier og illustrasjoner som er tett knyttet til produktene de selger. Smak, inspirasjon og begeistring skal ikke relateres til alkoholholdige «produkter eller varegrupper». Det vil si at det ikke kan reklameres for drikke som øl, vin, brennevin osv, eller spesifikke produkter, merker eller leverandører.

Samtidig har Vinmonpolet et stort behov for å formidle og kommunisere om smak, opplevelse, aroma og lignende, som i dette tilfellet: Smaksprofilene som kategoriserer de ulike vinene som selges hos Vinmonpolet.

Vi utviklet derfor et helt nytt visuelt virkemiddel som skal dekke behovet for å illustrere og kommunisere sanselige og emosjonelle assosiasjoner visuelt – på en inspirerende måte. Dette resulterte i en stor serie med illustrasjonsbilder som enkelt formidler og beskriver de ulike smaksnotene.

Løsning

Hva vil egentlig fyldig si? Hva menes med fet og floral? Og hva har blyantspiss med en smaksopplevelse å gjøre? Det er her bildene kommer inn. De kan brukes som verktøy i ulike møter med alle typer kunder. Målet er å bidra til en bedre forståelse for de ulike stilene blant kundene, og ikke minst veilede dem til det de ønsker seg.

I tett samarbeid med fotograf, matstylist, og Vinmonopolets eksperter, tok vi for oss de ulike smaksnotene. Hvilke råvarer er de viktigste, hva kan best formidle smaken – og hvilken del av motivet er det som frembringer assosiasjonene vi er ute etter? Er det raspet skall, oppskåret fruktkjøtt eller rennende saft fra en sitron som gir best presisjon? Sammen med utsnitt, vinkel og komposisjon, skal bildene fremstå både akademiske og estetiske.

Vi hentet så opp igjen de de tidligere definerte fargene fra Vinmonopolets visuelle identitet og ga hver smaksprofil sin egen farge. Bildene ble deretter komponert etter hvilke smaksnoter som er viktigst i sin profil, og plassert i et rikt system.

Fotoillustrasjonene er å finne i flere av Vinmonopolets kanaler, som «Drikkevelgeren» på nettside og i app, i Vinmonopolets mange kurs og opplæringsmateriell, i fagartikler, som miljøskapende folie og dekor i butikk, samt andre relevante uttak hvor de ønsker å formidle smaksopplevelser.

Resultat

Vinmonopolet har fått et unikt verktøy som styrker dem som en aktuell og inspirerende faghandel i verdensklasse. Det lar dem kombinere inspirasjon med pedagogikk, og skaper bedre forståelse for hvilke smaker og aromaer det refereres til. Bildene vil hver for seg, eller i kombinasjon med hverandre, skape klare assosiasjoner og opptre som sterke identitetsmarkører som bidrar til god kunnskapsformidling og forståelse for smaksspråket.

1

Relaterte arbeider

Se flere Arbeider fra Design
smiley

Takk for at du meldte deg på Dinamonday. Faglig hilsen fra oss i Dinamo!