Smugforsøplings-kampanje for Rusken og Sporveien

Scroll down

Oppgave

Hver dag kastes det over to tonn med søppel, rett på gata i Oslo. Oslo kommune bruker 200 millioner kroner å plukke opp dette hvert år. I 2019 er Oslo utvalgt til å være Europas miljøhovedstad. Som en del av arbeidet fram mot det, ville Sporveien og Rusken gå sammen for å skape større bevissthet rundt bruk av søppelbøtter og forsøpling i Oslo. Kampanjen skulle ha fokus på T-banen og områdene rundt sentrumsstasjonene.

 

Løsning

Til tross for at det daglig kastes to tonn søppel rett på gata, er det sjelden man ser noen åpenlyst kaste fra seg søppel. Hva er det som skjer egentlig?

Sannheten er at vi alle er smugforsøplere. Vi later som vi «glemmer» igjen kaffekoppen i det vi reiser oss, sjokoladepapiret blåser visst bare vekk, en epleskrott er nesten ikke søppel, og når du ruller sammen servietten til en liten, liten ball, da er den jo nærmest borte?

Resultatet ble en holdningskampanje der vi satte fokus på smugforsøplingsadferden vi alle driver med. Vi lagde fem karakterer som hver representerte ulike måter å smugforsøple på. Målet var at folk flest skulle kjenne seg igjen, og innse at de faktisk at de også er med på å forsøple.

Løgndetektorevent

Vi sparket i gang kampanjen med et løgndetektorevent på Stortinget T-banestasjon, hvor vi inviterte politikere og forbipasserende til å teste seg selv. Hele 8 av 10 ble avslørt som smugforsøplere.

Filmer til sosiale medier

Skuespiller og komiker Henrik Fladseth dramatiserte de fem arketypene som ble til filmer til Facebook og Instagram. Filmer fra løgndetektorevenet ble også til innhold i sosiale medier.

Resultat

Kampanjen ble veldig godt mottatt blant Oslofolk. Tilbakemeldingene var at mange kjente seg igjen, og vil forhåpentligvis tenke seg om neste gang de vurderer å «glemme» igjen kaffekoppen under benken.

I forbindelse med løgndetektoreventet fikk vi god pressedekning. Østlandssendingen var til stede under eventet og laget innslag til både på radio og TV. Et innslag i Nitimen i P1 kom dagen etter eventet. Aftenposten, Budstikka og andre lokalaviser skrev artikler om kampanjen i sin helhet.

Del på

Rusken og Sporveien - DinamoDinamo