Håndlaget syltetøy
Posisjonering og identitet for Røyland Gård
Røyland Gård er syltetøy som selges i delikatessebutikker og i ostediskene i Sørlandets best assorterte butikker samt i egen gårdsbutikk. De hadde behov for en ny identitet og et uttrykk på sine produkter som sto i stil til kvaliteten.


Strategi
Salget har økt gradvis hvert år, men økningen har ikke vært tilfredsstillende. Demosalg fungerte godt, men produktene solgte dårlig når de ikke ble presentert av produsent. De fikk tilbakemelding fra kjøpmenn om at de syntes designet var for kjedelig.
Strategien er basert på en posisjonerings- og konkurrentanalyse og driverstudie i målgruppen. Hvor finnes det muligheter og hvilke utfordringer møter de? Hvordan posisjonerer de ulike aktørene seg?
Røyland Gård går inn som utfordrer i en etablert kategori der det kreves troverdighet, tillit og kunnskap for å møte en krevende forbruker. Det skal utvikles en identitet for gården og produktene, med et merkehierarki med rom for utvikling og innovasjon. Tårnet fra gården som symbol videreføres.
Målgruppen er opptatt av det ekte og det nære, natur og kultur, den gode historien. Matinteresserte som ønsker noe ekstra til en spesiell anledning. Bevisst på smak, ubevisst på merke. Ulik alder, livssituasjon og bakgrunn. Premium convenience vs. kategorien.
