Kjærlighet overalt uansett

På mange steder er den lokale Pride-markeringa et nødvendig pusterom og en viktig synliggjøring for de som bor der. De siste årene har Pride-festivaler vokst frem over hele landet med parader og regnbueflagg, glitter og fest. Men i år vil Pride naturligvis bli annerledes på grunn av koronapandemien.

Kontaktpersoner

Utgangspunktet i april var at festivalene var avlyst. Da vi laget årets Pride-kampanje for FRI, ble det derfor ekstra viktig å finne en måte å vise samhold og farge på steder der Pride skulle vært arrangert. Det har vært essensielt å finne et godt alternativ, sånn at Pride ikke blir glemt der de trenger det mest.  

Lavt budsjett ble til stafett-aksjon

For oss i Dinamo ble oppgaven derfor å finne ut hvordan Pride kunne gjennomføres over hele landet av lokale frivillige, på lavt budsjett og i tråd med strenge smittevernregler. Løsningen ble derfor en stafett-aksjon mellom de norske byene som skulle hatt festivaler i løpet av året, under slagordet «Kjærlighet overalt uansett!».

Vi har vært opptatt av å vise at felleskapet fortsatt finnes, selv om det blir en annerledes Pride-markering. Ved å engasjere lokale kunstnere, eller lokale frivillige, til å utsmykke en del av en gate, en tunell eller kanskje benkene på torget, håper vi den synliggjøringa som er så viktig for så mange, kan bli ivaretatt.

En oppskrift til lokale arrangører

Løsningen fra oss ble en oppskrift som sendes ut til alle lokale arrangører. Dette inkluderer sjablong som midlertidig kan pryde by og bygd, visueller til sosiale medier, pressepakke og en aksjonsoppskrift. I tillegg har vi laget årets Pride-ramme på Facebook og filter på Instagram.

I løpet av året er det planlagt mer enn 20 Pride-markeringer, og i juni markeres Pride blant annet i Nord Troms, i Bergen og i Oslo. I tillegg til synlige utsmykninger i bybildet håper vi at slagordet og filtrene «Kjærlighet overalt uansett!» blir godt brukt på digitale flater – for det er jo det det handler om: at kjærligheten er her og fortsetter å eksistere, overalt og uansett.

Andre gode resultater

Se flere Arbeider fra PR