Liker du varme rundstykker om morgenen, og er du opptatt av hva du spiser? Da har du kanskje lagt merke til Hatting sin serie med grove produkter. Våren 2018 fikk Dinamo Design bruke tiden på nytt pakningsdesign for den nye satsningen Grovbakst.
Etter flere år med vekst, opplevde Hatting i 2017 en negativ utvikling. Årsakene til dette var flere. Kjedene satset på andre kategorier innenfor brød, og fryste produkter utgjorde ikke en like stor del av folks hverdagshandel. Hatting hadde ikke differensiert sin portefølje i tilstrekkelig grad, og forbrukerne opplevde frysedisken som en rotete «blå masse» uten tydelige serier.
Undersøkelser viste at Hatting hadde en sterk posisjon i hodet til forbruker, og med fordel kunne være talsmann for ulike og mer differensierte serier som tilfredsstilte ulike behov. Helse skilte seg ut som et av de viktigste behovene.
En ny serie produkter ble utviklet for å svare på forbrukernes ønske om sunnere produkter. Produktene i serien er næringsrike, med grovt mel, fiber og høyt proteininnhold. De inneholder kun naturlige råvarer.
Løsning
Få og enkle verktøy ble valgt for å kommunisere grovhet og sunnhet til en oppdatert, energisk og kresen målgruppe.
En tydelig grønn seriefarge skiller serien fra de øvrige i frysedisken, og gir et tydelig signal om sunt og naturlig innhold.
Navnet Grovbakst bekrefter seriens viktigste fortrinn, og gir dessuten assosiasjoner til sunnhet og hjemmebakt. Den håndtegnede logoen gjør serien passe menneskelig og sjarmerende, og skiller den fra det tekniske og industrielle uttrykket man ellers finner i kategorien – og som målgruppen finner lite appellerende.
Fordi næringsinnhold er viktig for forbruket, ble denne løftet frem på forsiden av pakningen. På denne måten kan man lett finne informasjon om fiber, protein, grovhet og sammenligne de ulike produktene.
For å skape et ærlig og usminket uttrykk ble påsmurte og «stylede» rundstykker valgt bort til fordel for smakfulle og enkle bilder av nystekte rundstykker, frø og korn, rett fra ovnen.
«Vi ønsket å guide forbrukeren gjennom butikkjungelen og hjelpe dem med å ta gode valg. Velger du en grønn pose, vet du at innholdet møter våre strenge utvalgskriterier.»
Elin Renbjør, markedssjef i Hatting
Resultat
Resultatet er en serie som skiller seg tydelig fra de andre produktene i frysedisken, og som på en enkel og intuitiv måte kommuniserer helse og sunnhet uten at det går på akkord med smak eller troverdighet.