Dinamo var med på startskuddet for en positiv og inkluderende markedstankegang for Human-Etisk Forbund (HEF). Der de i tidligere kampanjer har konkludert og vært mer nådeløse i kritikken, skulle HEF nå inkludere, involvere og engasjere positivt.
Livssyn og verdigrunnlag oppleves som en svært privat sak, og nettopp det gjør det ekstra utfordrende både å lage massekommunikasjon, og skape gode 1:1-møter ute på stands. Denne kampanjen skulle gi stolthet og motivasjon, gi medlemmene lyst til å snakke om og diskutere HEF og humanisme med andre – uten at det skulle oppleves misjonerende og påtrengende.
Løsning
«GI PLASS TIL TANKEN» ble navet i en stor, nasjonal kampanje med arrangement, stands, annonser, flyere, tenkebenker og en ny retning i livsynsdebatten for HEF sin del.
Radioprogrammet «GI PLASS TIL TANKEN» er en hyllest til det tenkende og undrende mennesket. Over ti episoder møter vi ulike personer med interessante, personlige historier – som deler av sin kunnskap om et spennende og rikt tema.
Hvor kommer for eksempel moralen fra, hva er rettferdighet, likeverd og humanisme? Hva innebærer egentlig frihet, og hvorfor er døden så vanskelig? Alle er temaer som står sentralt i humanismens verdigrunnlag.
Lokalt engasjement
Med lokal oppmerksomhet og engasjement som viktige suksesskriterium trengte vi også en ide som enkelt kunne tas ut lokalt. En «tenkebenk» som en gave til lokalmiljøet ble løsningen. Med spesiallagde plaketter skulle de plasseres på det beste stedet for tanken i nærmiljøet, med en invitasjon fra HEF om å ta seg tid til de lange tankene – og kanskje lytte til en podkast. En god anledning for avduking, og en fin plass for et intervju med lokalpressen.
Resultat
Kampanjen har skapt et internt engasjement over all forventning.
Podkastene er avspilt nærmere 25.000 ganger, og i lanseringshelgen gikk «Gi plass til tanken»-podkasten rett inn på 2. plass over alle nedlastede podkaster på iTunes, kun slått av NRK P3s Radioresepsjonen.
Antall lokallag som ønsket å engasjere seg under Humanistisk uke gikk fra 10 til 19 i kampanjeperioden, og kampanjen resulterte i over 100 presseoppslag, og økt engasjement på Facebook og Twitter.
Og viktigst av alt er tilbakemeldingen fra HEF om hvordan kampanjen har skapt et nytt, etterlengtet engasjement internt, og et nytt, varig element i kommunikasjonsmiksen.
Try hitting the tab key and notice how the focus stays within the modal itself. Also, esc to close modal.
Takk for at du meldte deg på Dinamonday. Faglig hilsen fra oss i Dinamo!
Dina monday
Dinamo har levert design som endrer, kommunikasjon som engasjerer og smarte digitale løsninger i over 25 år. Hvordan effektivt markedsføre og selge produkter og tjenester i 2022?
Hølje Tefre og resten av Dinamo inviterer til flere relevante temaer utover høsten.
En mandag i måneden tar vi opp viktige temaer og hvert kvartal inviterer vi til digitale til fagmøter. Meld deg på Dinamonday så holder du deg oppdatert på alt.
Dinamonday gir deg inspirasjon rett i innboksen. Nyttig kunnskap om viktige temaer hver måned og digitale fagmøter hvert kvartal.
Dinamo har levert design som endrer, kommunikasjon som engasjerer og smarte digitale løsninger i over 25 år. Mye har forandret seg og vi ser stadig nye muligheter.
Hvordan effektivt markedsføre og selge produkter og tjenester i 2023?
Hølje Tefre og resten av Dinamo inviterer til flere relevante temaer utover høsten.