Vennlig markedsføring skaper gode resultater
Tjenester
Fishermans Friend er blitt ledende i sin kategori
Siden høsten 2013 har Dinamo vært byrå for merkevaren Fisherman’s Friend (Conaxess Trade AS) i Norge. Nå jobber vi også med kreative uttak og løsninger for resten av Skandinavia.
Kontaktpersoner

Bakgrunn
Dinamo har skapt gode resultater for Fisherman’s Friend siden 2013.
Da Fisherman’s Friend (FF) kom til Dinamo, var utfordringene sammensatt. Den viktigste var en nedgang i volum de siste årene, som følge av negativ vekst innenfor kategorien pastiller/sukkervarer. Samtidig befant FF seg i en særdeles utsattposisjon i markedet, spesielt mot taktiske push-aktiviteter fra konkurrenter.
Løsning
I snart et tiår har vi jobbet tett med FF på utvikling av kommunikasjonsplattform og -strategier.
Den overordnede strategien for media handlet om å utnytte seg av mediekanaler som kunne drive salg på kort sikt. Samtidig som vi jobbet for å sørge at FF er den første merkevaren kunder tenker på innenfor kategorien merkevaren er den første kunder tenker på innenfor kategorien (top-of-mind).
Bakgrunnen for dette valget var inngående analyser av hva konkurrentene gjorde, og hvordan vi kunne maksimere budsjettene med tanke på kortsiktige og langsiktige tiltak. Samtidig gjorde vi en analyse over hvilke kanaler som ville bidra til å gi oss størst mulig andel Share of Voice (SoV).
Mål for det årlige arbeidet ble etablert: På kort sikt ønsket vi salgsøkning per kampanje, mens det langsiktige målet var endring i markedsandel og vekst (volum og verdiandel).
Oppdatering 2020
Selv om vi gjennom mange år har hatt godt samarbeid og oppnådd gode resultater for Fisherman’s Friend, er det viktig å tenke nytt. Selv om vi kontinuerlig har jobbet med dette gjennom hele forholdet bestemte vi oss sommeren 2020 for å gjøre en større endring av «always on»-løpet – (Egentlig begynte dette før, men ble ikke implementert på alle kanaler før 2020)
Vi utviklet en ny visuell stil, tone of voice og fremtoning på sosiale medier. Dette bunnet ut i et større innsikts- og analysearbeid, knyttet til Fisherman’s Friend forretningsmål.
Med tre enkle (men grundige) hovedgrep så vi en økning i følgerskare på Facebook på 32 prosent og nærmere 220 prosent på Instagram – og engasjement fulgte etter. Samme budsjett – ny strategi. Alt på under fem måneder.
De tre grepene var:
- Økt og konsekvent publisering
- Konkret arbeid med målgruppeinnsikt og identifisering av hva de egentlig ønsket å bli eksponert for
- Utvikling av bildestil og visuelt løft av plattformene
Samtidig økte kvinneandelen med 25 prosent, og yngre følgere økte kraftig.
Resultat
- Økt markedsandel fra 10,4% til 15,3%
- Vekst i volum på 32,3%
- Vekst i verdiandel på 37,8%
- Økt distribusjon med 10%
Fishermans Friend har i løpet av disse årene vokst til å bli kategorileder. I et marked som siden 2013 har vært fallende, er dette imponerende.