dinutvei.no
dinutvei.no – veiviser ved vold og overgrep
I samarbeid med Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) har vi utviklet en kampanje for å øke kjennskapen til dinutvei.no – en nettportal om vold i nære relasjoner og voldtekt.


Løsning
Vårt oppdrag var å øke kjennskapen til dinutvei.no og til vold i nære relasjoner og voldtekt som samfunnsproblem. Ved å fortelle at vold kommer i mange former og at ikke alle er fysiske ville vi utvide assosiasjonene mange vanligvis har til vold. I tillegg ville vi adressere at vold i nære relasjoner ikke gjelder en bestemt gruppe mennesker, men kan ramme uansett alder og kjønn. Målgruppen var bred – kommunikasjonen skulle favne mange mennesker. Kampanjen skulle skape nysgjerrighet, oppmerksomhet og engasjement – og gjerne diskusjon, uenighet og debatt. Dinamo utviklet flere filmer, annonser og radiospotter med utgangspunkt i problemstillingen. Vi opprettet også en egen Facebookside for dinutvei.no.

Filmene
Du kan lese mer på dinutvei.no.

Radio
En del av kampanjens uttak ble også radiospotter. Den sterke og ganske så utrivelige radiokampanjen sikret også Dinamo og NKVTS førsteplass i Sølvmikken-konkurransen.

Resultat
Kampanjen har blitt svært godt mottatt blant både folk ”der ute”, og blant de som jobber med disse problemstillingene i det daglige. På Facebook var kommentarene blant annet ”Takk for at dere finnes” og ”Kjempeviktig tiltak” og ”Den mest treffende videoen jeg har sett på lenge”. Radiospottene vant Sølvmikken for februar 2016.
