Visuell identitet og nettsider for Lokførerskolen

Dinamo har utviklet visuell identitet, kommunikasjonsstrategi og rekrutteringskampanjer, film og nettsider for Lokførerskolen.

Kontaktpersoner

Lokførerskolen er den eneste i Norge som tilbyr lokførerutdanning. Skolen har utviklet egne banebrytende pedagogiske metoder og tilbyr studentene en unik yrkesrettet utdanning som veksler mellom teori og praksis. De skiller seg ut i jernbanesektoren og benytter den beste teknologien og de mest progressive og praksisnære metodene i undervisningen for å utdanne de beste lokomotivførerne. Den nye identiteten bryter bevisst med kategorispråket med sin rike fargepalett og fravær av togskinne-referanser.


Lokførerskolen skal tilby studenter en unik yrkesretta utdanning og attraktiv framtid, tiltrekke seg relevant og solid faglig kompetanse, snakke med togselskap for å dekke bransjens behov, og kommunisere med myndigheter og politiske beslutningstagere.

Konsept

Konseptet «Lokførerens utsikt» har dobbel betydning og bygger på to faktorer ved yrket og utdanningen

Fra førerrommet har lokføreren en utsikt og opplevelse ulik alle andres, mens skolens nærhet til bransjen gir studentene unike fremtidsutsikter og garantert jobb som lokfører.

En lokfører på jobb eller øvelseskjøring må forholde seg til stadig skiftende omgivelser og raskt kunne reagere på ulike signaler. Skiltene og lyssignalene langs jernbanen er et premiss for trygghet og en elementær del av lokførerens hverdag.

Omrissene av disse er identitetens grunnformer som danner et dynamisk logosymbol og grafiske elementer som gir fleksible uttak med tydelig gjenkjennelse. Utsikten fra førerrommet vises også i profilbilder/-filmer.

Nytt nettsted som leverer resultater

Som et ledd i lanseringen av den nye identiteten, og ikke minst i forbindelse med endringer i Lokførerskolens utdanningsprogram og nye ambisjoner, utviklet Dinamo helt nye nettsider for skolen.

Sammen med en engasjert gjeng i skolens ledelse startet vi med grundig research og innsikt i målgruppene behov, blant annet ved å tegne opp detaljerte kundereiser for potensielle og nye studenter, samt andre viktige interessenter. Trådskisser og prototyper ble grundig testet gjennom dybde-intervjuer, og dette ledet videre til konsept, interaksjonsdesign og frontend-utvikling. Slik sikret vi at løsningen og det nye nettstedet treffer målgruppene og løser deres viktigste behov, og på samme tid leverer på skolens interne forretningsmål.

Nettsidene tar opp sentrale elementer fra den visuelle identiteten, som blant annet materialiserer seg i en dynamisk logo som forandrer seg ettersom hvilke sider man ser på, unike fargekombinasjoner samt dynamiske grafiske elementer rundt omkring på de ulike sidemalene.

Samtidig som vi lanserte det nye nettstedet utviklet Dinamo rekrutteringskampanjer og profil-film, som dro nytte av den grundige innsikten og arbeidet med både identitet og web. Etter lanseringen av det nye nettstedet har Lokførerskolen også overgått sine tidligere bestenoteringer på viktige parameter for websidene, og ikke minst ble det i 2020 satt ny rekord i antall søkere.

Relaterte arbeider

Se flere Arbeider