
Nok et Gull til Dinamo og Veidekke
Kampanjen som skal få ungdom til å velge yrkesfag fikk gull i MMM.
Torsdag forrige uke arrangerte NORDMA sin store prisutdeling Max Marketing Mix på Rockefeller i Oslo. Dinamo og Veidekke som blant dem som gikk seirende ut, med kampanjen ”Sammen bygger vi”. Dinamo-caset var den av finalistene med best dokumentert både innsikt og resultater. I begrunnelsen fra juryen står det at ”Juryen har sett et meget godt gjennomarbeidet case med et vanskelig tema. Kampanjen har gitt meget gode resultater og viser en sympatisk måte å ta samfunnsansvar på.”
Heldigitale uttak
Ifølge NHO vil Norge mangle 90.000 fagarbeidere i 2030. Årsaken er sammensatt, men flere undersøkelser viser at lav kunnskap om yrkesfaglig utdanning og lav status blant ungdom og foreldrene deres har hatt en negativ effekt på søkertallene.
– Innsikten fortalte oss at foreldre er den viktigste rådgiveren når unge skulle velge videregående utdanning. Derfor gjaldt det å synliggjøre hvorfor yrkesfag er et trygt og smart valg ovenfor foreldre, mens også ungdommen, forteller Heidi Holm i Dinamo.
Målet for kampanjen var å øke statusen til yrkesfag, øke kjennskapen om og sikre flere søkere til bygg og anleggsfag og øke attraktiviteten til Veidekke.
God som gull
Uttakene for kampanjen var en reklamefilm, en kampanjeside, aktiviteter i sosiale medier, samt en rekke PR-tiltak. Kampanjen fikk 20.000 unike besøk i løpet av kampanjeperioden. Søkertallene til bygg- og anleggsteknikk steg og kampanjen fikk bred nasjonal pressedekning. Veidekke klatret også 22 plasser på fjorårets IPSOS MMI-måling, fra 80. plass til 58.plass.Kampanjen har tidligere mottatt gull i to kategorier under PRs bransjekåring, Gullkorn, som ble arrangert i slutten av 2016.
–Det aller morsomste resultatet er likevel at antallet søkere til bygg- og anleggsteknikk gikk opp åtte prosent sammenliknet med året før, etter ti år med nedgang. Det synes vi er utrolig morsomt, ikke minst fordi dette er arbeidskraft Norge er helt avhengig av. Og så er det selvfølgelig veldig hyggelig at også andre synes kampanjen vår er god som gull, avslutter Holm.
Les mer om kampanjen her.
(Foto: Nordma)