
Engasjerende navigasjon og brukeropplevelse
Annerledesåret 2020 skulle vise seg å bli en spennende og utfordrende ramme rundt design og utvikling av Års- og samfunnsrapporten til Norsk Tipping.
De hadde allerede, i forlengelsen av arbeidet med den visuelle identiteten til Norsk Tipping, startet på et illustrasjonsprosjekt. Dette ble utvidet med konkrete motiv for hvert kapittel i rapporten. Disse ble i sin tur satt sammen til komposisjoner for hver hovedseksjon.

Ved å knytte illustrasjonsobjektene – og forøvrig også andre elementer i den visuelle fremstillingen – til funksjoner som evaluerer hvor langt ned på siden brukeren har scrollet var vi i stand til å lage såkalte mikroanimasjoner. Illustrasjoner, tekstblokker, grafer og lignende fader inn i nettleservinduet og bidrar til at det som i utgangspunktet kan være tørt og statisk blir levende og inspirerende å lese.
Brukt riktig har det stor kommunikativ verdi – det skaper en ramme rundt leseopplevelsen, som bidrar til at Norsk Tipping får formidlet det de ønsker på en inspirerende måte

Innholdet i rapporten har mange ulike formater. Lengre prosatekster alternerer med kortere vignett-tekster og lister, og det hele kompletteres med en rekke tabeller og grafer som fremstiller all statistikken Norsk Tipping besitter.

For å betone disse variasjonene utviklet man et utvalg ulike komponenter for visning av innhold, som varierer fra enkle tekstkomponenter med støtte for ulik formatering – til mer avanserte scrollbare moduler for visning av kortere vignetter og illustrasjoner, tidslinjer og annet.

I tråd med illustrasjonenes oppbygging – enkeltmotiver som settes sammen til et større motiv – har vi introdusert behersket bruk av parallaxe-lignende scrolleffekter på enkelte elementer – som animeres inn i vinduet når de aktiveres. Dette er, sammen med lekenheten i den visuelle formen, med på å skape den nødvendige variasjonen i rapporten.
Kontaktpersoner

Les også disse
Tjenester
Aktuelle tjenesteområder
Dina
monday
Dinamo har levert design som endrer, kommunikasjon som engasjerer og smarte digitale løsninger i over 25 år. Hvordan effektivt markedsføre og selge produkter og tjenester i 2022?

Hølje Tefre og resten av Dinamo inviterer til flere relevante temaer utover høsten.
En mandag i måneden tar vi opp viktige temaer og hvert kvartal inviterer vi til digitale til fagmøter. Meld deg på Dinamonday så holder du deg oppdatert på alt.
Dinamonday gir deg inspirasjon rett i innboksen. Nyttig kunnskap om viktige temaer hver måned og digitale fagmøter hvert kvartal.
Dinamo har levert design som endrer, kommunikasjon som engasjerer og smarte digitale løsninger i over 25 år. Mye har forandret seg og vi ser stadig nye muligheter.
Hvordan effektivt markedsføre og selge produkter og tjenester i 2023?

Hølje Tefre og resten av Dinamo inviterer til flere relevante temaer utover høsten.