
Skap gode resultater med innsikt og analyse
Kampen om medieoppmerksomheten er stor, og det kan være vanskelig å vinne gjennom med budskapene du vil formidle. Med gode rutiner kan du bruke innsikt og analyse til å synliggjøre din virksomhet og kompetanse.
En god strategi starter med innsikt og analyse. Nyhetsbildet forandrer seg fort, og det er en krevende øvelse å følge med på alt som skjer i alle kanaler. Medieovervåkning er et nyttig verktøy å bruke for å kartlegge og analysere det som er viktigst for deg.
Start med deg selv
Vi pleier å si at god kommunikasjon starter innenfra. Det gjelder også i arbeidet med innsikt. Når man utarbeider mål for kommunikasjonen, er det en forutsetning å ha kontroll over egen medieomtale først.
Noen spørsmål du kan starte med er:
- Hvor stort er omfanget av artikler?
- Hvilke medier og journalister er interessert i det du holder på med?
- Hvordan er det verden rundt deg snakker om virksomheten din?
- Hvilken rolle har du i artiklene?
- Hvor synlig er du?
Det er innsikt som bør ligge til grunn for det strategiske kommunikasjonsarbeidet. Enkelt forklart handler det om å finne ut hvilken posisjon du har nå, før du bestemmer deg for hvilke mål du vil jobbe mot.
I tillegg til å være en grunnleggende del av strategien din, er innsikt og analyse et nyttig styringsverktøy i det daglige kommunikasjonsarbeidet. Det vil gi deg svaret på hvilke kommunikasjonsaktiviteter som gir resultater, og hva som ikke fungerer i det hele tatt. Slik kan du justere kursen underveis for å nå målene du har satt deg.
Vær den nysgjerrige naboen
I arbeidet med innsikt er det fort gjort å bli navlebeskuende. Siden du ikke opererer alene innenfor en bransje, gjelder det å løfte blikket. Selv om den nysgjerrige naboen har et litt dårlig rykte, er det ingen skam i å følge med på hva konkurrentene dine holder på med. Du vil du raskt oppdage hvilke aktører som er fremtredende og hva som fungerer for dem. En analyse av konkurrentene dine vil gjøre det lettere for deg å jobbe med posisjonering, og avdekke om det finnes upløyd mark i bransjen. Det kan i så fall gi deg en gyllen anledning til å løfte fram kompetansen i virksomheten din, dyrke din egenart og delta i debatten rundt deg.

Kontaktpersoner


…..
Relaterte saker
Tjenester
Tjenesteområder
Trenger du hjelp?
Dinamo hjelper deg med å holde oversikt over medieomtalen din, og se muligheter for eksponering og innslag. Våre erfarne rådgivere bistår med veiledning, analyser og forslag til aktiviteter basert på dette.
Om medieovervåkning
Å følge med på hva som skjer i medielandskapet er nyttig, enten det er TV, radio, på nett eller trykk. Det er flere måter å drive medieovervåkning på, men resultatet bør være å få god oversikt slik at du raskt kan snu deg når dine saker passer til agendaen.
Ved å analysere hva slags dekning du eller dine konkurrenter får, kan du enklere øke din synlighet og holde din virksomhet relevant.