Godt håndverk gir gode resultater

Håndverksfirmaet De Lilla har markert seg som en litt annerledes aktør i en bransje preget av mange små virksomheter. For å gjøre seg bemerket har de tatt noen utradisjonelle valg, og aktivt brukt SEO som et strategisk virkemiddel på veien mot suksess.

Det hele startet med en enkel filosofi: Gi kundene ett kontaktpunkt gjennom hele oppussingsprosessen. For å lykkes måtte de samle alle håndverksfagene under samme tak, og sørge for god prosjektledelse fra A til Å.

For å skille seg ut valgte de et navn utenom det vanlige, en unik farge og en visuell identitet som står ut i mengden. Men det er ikke det eneste som har fått De Lilla dit de er i dag. Vi bistod gjennom hele prosessen, og fire år etter lanseringen ble omsetningen firedoblet.

Så hva var vinnerstrategien? Her er noen momenter:

  • En grundig vurdering av ulike retninger og kommunikasjonskonsepter i oppstartsfasen
  • Håndverkerne ble involvert gjennom prosessen for å sikre faglig forankring og eierskap
  • Et retro-moderne utrykk ble valgt med formål om å appellere til flere kvinnelige kunder
  • De Lilla opprettet flere møtepunkter med kundene – blant annet digitalt
  • En helhetlig profil i alt fra arbeidsantrekk og biler, til nettsider og tilstedeværelse i sosiale medier
  • Tydelig digital posisjonering med SEO som et viktig verktøy
Du har kanskje sett en av disse? For De Lilla er bilene en viktig kommunikasjonskanal.

Godt utført og Gasselle

De Lilla har aldri veket fra grunnideen om at mange av kundene ønsker kvalitet og trygghet fremfor lav pris. Det har ledet dem til slagordet «Godt utført» – et slagord som fungerer like godt internt i virksomheten, som eksternt ut mot kundene.

Etter lanseringen i 2014, firedoblet De Lilla omsetningen i løpet av fire år. Siden den gang har de fortsatt å vokse, og nå er de den desidert største aktøren når det kommer til privat oppussing i Oslo. Det er ikke uten grunn at De Lilla har fått utmerkelsen som Gasellebedrift fire år på rad.

God prosjektledelse og fornøyde kunder

Variasjonen av kommunikasjonsaktiviteter har vært en viktig suksessfaktor for å bygge tillit til merkevaren. I tillegg til biler, antrekk og skilting, har den solide digitale tilstedeværelse vært et «must» for videre vekst. I det digitale kommunikasjonsarbeidet har kundene og deres behov stått i sentrum. Brukerne skal enkelt finne informasjonen de er på jakt etter, uansett hvilken kanal de bruker.

Målet har vært at alle veier skal føre til delilla.no. Det er her De Lilla får de fleste av kundehenvendelsene, og derfor har det vært viktig å gjøre nettstedet enkelt og tydelig for brukerne.

Responsivt enkelt nettsted med brukeren i fokus.

Viktig å bli funnet via søk

Selv om De Lilla har blitt en velkjent aktør, er kampen om oppmerksomheten tøff. En stor del av trafikken til nettstedet kommer fra Google-søk. Derfor er nettstedet godt tilrettelagt for akkurat dette.

De Lilla har jobbet aktivt med SEO siden etableringen i 2014, og gjennom løpende analyser har de tilrettelagt nettstedet underveis. For at kundene skal finne nettstedet via Google, har De Lilla optimalisert nettsidestrukturen, designet og innholdet. Det har gitt resultater.

Hvis du søker på «oppussing oslo» havner De Lilla øverst på listen av organiske resultater.


Skjermdump fra Googlesøk gjort oktober 2021

Med god digital kontroll har De Lilla gjort en mesterlig jobb med å profesjonalisere virksomheten sin. Nå følger bransjen etter.

5 om digital markedsføring

  1. Finn en klar posisjon
  2. Vær synlig og tydelig
  3. Ha brukerne i sentrum
  4. Tenk kontekstuelt
  5. Lever det du lover

Kontaktpersoner

1

Relaterte saker

Tjenester

Relaterte tjenester

…..

Hvordan skrive godt for både søkemotor og leser?


Dinamo holder kurs i innholdsproduksjon og skriving, slik at du alltid kan sørge for at SEO er ivaretatt. Kurset tilpasses den enkelte virksomhet, og kan gjerne kombineres med en SEO-analyse av eksisterende nettsted. 

Ta kontakt om dette virker interessant!

smiley

Takk for at du meldte deg på Dinamonday. Du hører fra oss annenhver mandag.