
«Kontekst» – kulturlivets stemme
Dinamo lanserte nylig nettmagasinet Kontekst for CREO. Her kommuniserer linjene og fontbruken seriøsitet og faglig fordypning. Den stramme fargepaletten forsterker dette ytterligere. Målet er å gi kunnskap, innsikt, innblikk og motstand – for hele kunst- og kulturlivet.
Vi i Dinamo har jobbet med fagforeningen Creo gjennom store endringer over flere år. På sin vei til å styrke og tydeliggjøre sin posisjon som Norges største kunstnerorganisasjon har de fått nytt navn, nytt utseende, nye nettsider og kommunikasjon.
Nå var tiden kommet til medlemspublikasjonen Musikkultur, som også måtte reflektere endringene Creo hadde vært gjennom. Det er lenge siden Creo gikk over til å organisere alle som har inntekt fra kunstneriske eller kunstpedagogiske yrker: dansere, sufflører, inspisienter, pedagoger kunstfag, scenografer, lyd- og lysdesignere, lyd- og lysteknikere, og mange fler. Creo er med andre ord ikke lenger kjent som bare musikernes organisasjon.

Sammen med den nye redaksjonen og Creo har vi vært med å definere, strukturere, navngi, designe, programmere og utvikle et nytt, heldigitalt tidsskrift. En uavhengig stemme i kulturen, et tidsskrift som skal snakke for, med og til alle Creos medlemmer og de som jobber innenfor de kreative næringene – men som også henvender seg til politikere, beslutningstagere og publikum for øvrig. Gratis, uten betalingsmur og reklame.
Og endelig er det der – Kontekst. Et kulturtidsskrift designet for å eksistere i nettleseren, men inspirert av magasinhyllene.

Dinamo har trukket frem Kontekst, fordi vi mener designet er med på å etablere nye trender med synlige kanter og skillelinjer i designet. Dette kan muligens sees som en del av den nittitalls-retrobevegelsen som en del av bransjen nå gjennomgår. Tydelige linjer bryter med den tidligere (og fortsatt aktuelle) trenden med overlappende elementer og fri layout.
Linjene virker ledende på øynene og kan hjelpe leseren og forstå hva som er viktig og uviktig. Retroeffekten i uttrykket er ofte forsterket med naivistiske eller nittitallsfuturistiske fonter og bildebruk.

Creos forbundsleder Hans Ole Rian sier det godt i sin artikkel om lanseringen: «Publikasjonen skal gi oss ny kunnskap, innsikt og innblikk, men samtidig motstand, til refleksjon. Kontekst skal være medlemmenes stemme. En stemme som kan tilby forståelse og fortolkning, og som kan sette Creos arbeid inn i en sammenheng, eller kontekst om du vil.»

«Kontekst skal sette kulturlivet i Kontekst – og ved det sette Kontekst i kulturlivet», skriver redaktør Brand Barstein i sin første leder. Og, i en mediahverdag fylt med raske, klikkbare, kortsiktige omtaler og kulturredaksjoner som kjemper i motbakke er vi stolte av å ha vært med på å ta frem et digitalt tidsskrift som ønsker å gå grundig til verks, og heller publisere færre, lengre dybdeartikler enn raske, hyppige nyhetsoppdateringer.
Kontaktpersoner

Les også disse
Tjenester
Aktuelle tjenesteområder
Dina
monday
Dinamo har levert design som endrer, kommunikasjon som engasjerer og smarte digitale løsninger i over 25 år. Hvordan effektivt markedsføre og selge produkter og tjenester i 2022?

Hølje Tefre og resten av Dinamo inviterer til flere relevante temaer utover høsten.
En mandag i måneden tar vi opp viktige temaer og hvert kvartal inviterer vi til digitale til fagmøter. Meld deg på Dinamonday så holder du deg oppdatert på alt.
Dinamonday gir deg inspirasjon rett i innboksen. Nyttig kunnskap om viktige temaer hver måned og digitale fagmøter hvert kvartal.
Dinamo har levert design som endrer, kommunikasjon som engasjerer og smarte digitale løsninger i over 25 år. Mye har forandret seg og vi ser stadig nye muligheter.
Hvordan effektivt markedsføre og selge produkter og tjenester i 2023?

Hølje Tefre og resten av Dinamo inviterer til flere relevante temaer utover høsten.