Bli funnet via søk på Google

Hvor mange ganger har du skrevet inn et spørsmål i søkefeltet til Google for å finne svaret på noe du lurer på? For de fleste av oss er dette en velkjent strategi, og det er flere grep du kan ta for at ditt nettsted får topplassering.

Hvis du er flink til å tilrettelegge nettstedet ditt både teknisk og språklig, kan du bidra til at trafikken øker og at brukerne finner det de er på jakt etter. Det er dette som kalles søkemotoroptimalisering (SEO).

Man kan tenke på SEO som man gjør med behovspyramiden til psykologen Abraham Maslow. Teorien prioriterer de mest grunnleggende menneskelige behovene som luft, vann og fysisk sikkerhet, foran mindre viktige behov som aktelse og sosial tilhørighet. Ifølge teorien kan man ikke nå toppen uten å sikre at de grunnleggende behovene er dekket først. Slik er det også med søkemotoroptimalisering.

Femtrinnspyramide for å bli funnet via søk på Google

Hvordan fungerer SEO?

Vi starter nederst i pyramiden med det tekniske. For hvis Google ikke kan finne nettstedet ditt, spiller det andre arbeidet med nettstedet liten rolle. Det er tre hovedfunksjoner som er grunnleggende for hvordan søkemotorer fungerer:

  • Gjennomsøkning: Når Google finner ut at nettstedet eksisterer, gjennomsøkes det for å finne ut hva det faktisk inneholder.
  • Indeksering: Når gjennomsøkningen er overstått, prøver Google å forstå hva innholdet handler om. Denne informasjonen lagres deretter av Google.
  • Rangering: Google prøver å finne de beste svarene på hva brukerne søker etter. Rangeringen baserer seg blant annet på hvor brukerne befinner seg og hvilket språk de bruker. Svarene presenteres i en liste som rangeres med de mest relevante treffene øverst.

Det er utviklerens ansvar at nettstedet er teknisk tilrettelagt for best mulig SEO.

Riktige ord, begreper og fraser

Neste skritt er å finne ut hvilke strategiske søkeord og begreper du bør bruke på nettstedet for at innholdet skal tilfredsstille både brukerne og Google.

Vi anbefaler at man gjør en søkeordsanalyse som ender i en søkeordsstrategi. Spør deg selv hva som kjennetegner de som søker seg til nettstedet ditt, hvor mange de er og hva de søker på. Det kan hjelpe deg med å få oversikt over hva målgruppen din søker etter når de er på utkikk etter noe du tilbyr. Bruker du et annet språk en målgruppen, mister du muligheten til å nå høyt opp på resultatlistene.

Google søketrender og Google autosøk er gode hjelpemidler.

Se artikkelen «Finn og bruk riktige søkeord»

Struktur, innhold og design

Riktige ord og uttrykk hjelper ikke hvis innholdet ikke legges riktig inn på nettstedet. For god SEO bør du passe på at disse punktene er ivaretatt før du publiserer:

  • Header tags – fremheve viktige søkeord
  • Interne og eksterne linker – gir merverdi
  • Link-tilgang – unngå omveier
  • Omdirigering – alle sider skal føre et sted
  • Bildeoptimalisering – sikre god hastighet
  • Alt tekst – merk bilder riktig
  • Nettkart – gir teknisk troverdighet
  • Tittelkoder – beskrivende og søkbart
  • Metabeskrivelser – støtter opp om innholdet
  • URL struktur – tydelig og konsis, og ikke for lange
  • Navngivning – beskrivende navn på sider og innlegg
  • HTTPS – anbefales for alle nettlesere, men kreves av Google
  • Universell utforming – virker godt for alle, også SEO
  • Mobilvennlig – Google prioriterer nettsteder som er tilpasset og optimalisert for alle flater

Arbeidet med struktur, innhold og design er omfattende. Derfor er det er smart å arbeide sammen med din leverandør om dette.

Teknisk optimalisering

Hvordan nettstedet er kodet, påvirker SEO. Her er det tre faktorer som spiller en viktig rolle.

  • HTML er den semantiske oppbyggingen av nettstedet, som titler og innhold. Google søker gjennom HTML-elementene for å finne ut hvor relevant en side er for en bestemt søkefrase. Ordene som brukes i HTML-koden din har stor betydning for hvordan nettstedet blir lest og indeksert av Google.
  • CSS handler om hvordan nettstedet ditt ser ut, for eksempel hvilke farger og fonter du bruker. Mens HTML strukturerer og definerer innholdet, pakker CSS dette pent inn for brukeren. En sømløs brukeropplevelse og et responsivt nettdesign som tilpasser seg alle skjermbredder har blitt et krav for mange av oss. Det kjennetegner også god SEO.
  • JavaScript styrer hvordan nettstedet ditt oppfører seg, særlig med tanke på interaktivitet og hvor dynamisk det er. Mens CSS gir stil og innpakning, er det JavaScript som gir nettstedet liv. Det kan være respons på en brukerhandling, en pop-up eller interaktive kart. Alt er eksempler på implementering av JavaScript i nettsiden. En gjennomarbeidet JavaScript-kode sørger for at Google får tilgang til alt relevant innhold i gjennomsøkningen.

Google benytter også en algoritme som vurderer hvordan sidene er bygget opp. Denne avhenger av CSS. Det er ment som en veileder for Google for hvordan nettstedet ser ut på desktop og mobil.

Google Pagebuilder kan være et nyttig hjelpemiddel

Google prioriterer sider som har rask innlasting og god optimalisering av HTML, CSS, JavaScript, bilder med mer. Nettstedet må være optimalisert for mobil og være en del av Googles algoritme. Samtidig er godt innhold essensielt.

Høy troverdighet

Til syvende og siste handler SEO om godt innhold. Hvis ingen vil lese det de klikker seg inn til, er det liten hjelp i å ha stor trafikk inn, om de like raskt hopper ut. I tillegg til det tekniske grunnlaget, er det viktig at innholdet evner å engasjere og spre kunnskap.

Du må være til å stole på, noe Google avgjør ved hjelp av kriteriene ekspert, autorativ og troverdig (EAT). Kort beskrevet:

  • EKSPERT – kunnskapsrik og faglig sterk
  • AUTORATIV – ledende på sitt område
  • TROVERDIG– relevant og riktig
Googles egne kriterier for høy rangering.

Tilfredsstiller nettstedet kravene til EAT, blir det også belønnet av Google. Derfor bør EAT være en ledestjerne når du praktiserer SEO. Det vil ikke bare gi et bedre nettsted, men det er stor sannsynlighet for at det påvirker salg og henvendelser også.

Jo mer populært og viktig et nettsted er, desto større vekt har koblingene fra dette nettstedet. Et eksempel er Wikipedia som har tusenvis av forskjellige nettsteder som linker til det. Det indikerer at nettstedet gir mye kompetanse, har dyrket autoriteten sin og er klarert blant de andre nettstedene som lenker til det. For å bygge tillit og autoritet hos Google trenger du koblinger fra andre nettsteder som gir sine brukere troverdig og pålitelig innhold.

Redaksjonelle lenker er lenker som legges til naturlig av nettsteder, og sider som ønsker å koble til nettstedet. Grunnlaget for å skaffe slike opptjente lenker er nesten alltid gjennom å lage innhold av høy kvalitet som folk virkelig vil referere til. Hvis du kan tilby de beste og mest interessante ressursene på nettet, vil folk koble til nettstedet ditt. Naturlig opptjente lenker krever ingen spesifikk handling fra deg, annet enn å lage verdig innhold.

På lik linje er det smart om ditt nettsted kobles til andre nettsteder som har relevant informasjon av høy kvalitet.

Oppsummert

Det er liten tvil om at SEO er svært viktig for mange, og at det lønner seg å investere i det å bli funnet på Internett. Men vi liker å si at det likefullt er en del av en virksomhets digitale univers, sammen med flere andre elementer som til sammen utgjør en god digital tilstedeværelse.

Foto: Dinamo og Google.

Kontaktpersoner

1

Relaterte saker

Se flere Dinamonday

Tjenester

Tjenesteområder

…..

Hvordan skrive godt for både søkemotor og leser?


Dinamo holder kurs i innholdsproduksjon og skriving, slik at du alltid kan sørge for at SEO er ivaretatt. Kurset tilpasses den enkelte virksomhet, og kan gjerne kombineres med en SEO-analyse av eksisterende nettsted. 

Ta kontakt om dette virker interessant!

smiley

Takk for at du meldte deg på Dinamonday. Du hører fra oss annenhver mandag.