Hvordan holde det gående i sosiale medier over tid?

Det trenger ikke være så vanskelig å skape gode resultater. Med disse fem tipsene er sjansen større for at du og din virksomhet lykkes i sosiale medier.

Innleggene du scroller forbi i feeden din ser kanskje enkle ut, men det ligger ofte mange spørsmål bak. Hva skal vi snakke om, hvordan skal det se ut og hvem skal produsere det?

Desto vanskeligere er det å holde aktiviteten gående over tid. Ved å følge disse rådene er du langt bedre rustet til å holde trykket oppe i sosiale medier.

1. Lag en strategi

En strategi kan virke overveldende, men det holder å starte med en plan der du konkretiserer hvilke mål du har med aktiviteten i sosiale medier. Den bør inneholde følgende:

Hvorfor er dere på sosiale medier?

Hva er virksomhetens mål, og hvordan kan sosiale medier bidra til det? LinkedIn skal kanskje brukes til rekruttering, Instagram til å drive salg eller Facebook til å drive trafikk til nettstedet. Å lage en retning for plattformene dere bruker, øker sjansen for å faktisk lykkes med målene dere har satt dere.  

Hvordan dere skal være på sosiale medier?

Med hvilken stemme snakker virksomheten, og hvordan skal innholdet engasjere? Hvor kommer det visuelle fra og hvordan skal det se ut? Disse spørsmålene gir deg en pekepinn på hva dere trenger for å lykkes, enten det er nye bilder av ledere og trainees, grafiske fremstillinger av komplekse saker, innhold på nettsiden som forklarer kjernevirksomheten deres eller annet. 

Mange kokker kan som kjent lage mye søl. Det gjelder også i sosiale medier. For å ha en konsekvent og tydelig stemme (såkalt tone of voice), er det lurt å gi én person ansvaret for å poste. På den måten er det lettere å ivareta personligheten til merkevaren i innholdet.

Men hvordan skal denne personligheten skinne gjennom i mylderet av alle innlegg i sosiale medier? For å engasjere målgruppen er det viktig å lage innhold som oppleves som nyttig for følgerne, som igjen kan føre til delinger, lagringer og tagging av venner. Inkluder publikum, ikke skriv «meg, vi og oss», og still spørsmål for å skape engasjement i kommentarfeltet.

Hvor ofte skal dere publisere?

For å finne svaret på dette, er det to ting du må tenke på: frekvensen bør være oppnåelig og den må være konsekvent. Fem innlegg én uke og ingen de tre neste kan snuble bein på algoritmen. Finn en behagelig frekvens, og sørg for å ha noe i bakhånd om idébanken går tom. 

Hva skal dere snakke om?

«Vi vet ikke hva vi skal si» er et av de vanligste problemene vi hører i møte med kunder. Alle har noe å snakke om, men kanskje dere trenger å tenke litt nytt? Her kan det være lurt å kjøre en intern mini-workshop. 

Finn frem penn og papir og be folk komme med innspill til hvordan dere kan snakke om merkevaren deres. Du kan bli overrasket over hvor mange gode idéer folk kan ha på lur!

Fisherman’s Friend økte salget med 220% gjennom aktiv satsing og en god plan for sosiale medier

2. Lag et årshjul

Enten du arrangerer en intern workshop eller ikke, er det å skaffe seg oversikt gull verdt. Her er ofte et årshjul til stor hjelp. 

Alle virksomheter går gjennom en syklus i en eller annen form. Hva er deres? Om din virksomhet følger den politiske kalenderen, årets sesonger eller ulike modus kunden deres er i, er det lurt å sette det i system. 

Dette gjelder også de temaene som ikke er styrt etter kvartalene. Har dere mange tjenesteområder, føler ofte noen seg oversett. Når du har et system sørger du for at alle tjenester, produkter eller målgrupper får sin del av oppmerksomheten i løpet av et år. 

Hvor detaljert årshjulet er, avhenger av hvor stort arbeid dere legger i det, men det bør inneholde:

  • Dato, uke eller måneden et gitt tema skal dekkes
  • Hva målet for måneden eller temaet dere skal dekke er
  • Prioriterte målgrupper og hvordan disse ivaretas
  • Hva dere trenger for å få dette i mål
En god plan bør ha klare frister, mål og ansvarsfordeling for å lykkes. Hvor detaljert den er, avhenger av omfanget av arbeidet.

3. Finn de interne bidragsyterne

Det kan være vanskelig å lage bra innhold. Særlig hvis du ikke vet hva som foregår i virksomheten utenfor din avdeling. For å lykkes i sosiale medier bør du derfor oppsøke eller lage et forum hvor du kan få med deg viktige begivenheter, sørge for at det blir tatt gode bilder eller plukke opp andre ting som rører seg i virksomheten.

Dette oppleves ofte som vanskelig, og det kan være tungt å få med folk i en travel arbeidshverdag, men ta deg tid til å finne de interne bidragsyterne.  

Mange sitter ofte inne med gode idéer og bilder som kan brukes, men vet ikke hvor de skal snu seg for å komme med innspill. Noen trenger også bare en liten oppmuntring for å tørre å ta steget og våge å eksponere seg selv.  

4. Tenk gjenbruk av innhold

Godt innhold vokser ikke på trær, men med litt planlegging kan det heldigvis gjenbrukes. Følger du et årshjul, vet du at saken dere skrev i mars i fjor, kanskje er aktuell igjen i november. Med en bildebank har du gode bilder og videoer liggende klart. 

Husk at ulike plattformer krever ulike formater. Å tenke gjennom dette før innholdet lages, gir deg mange flere muligheter og sparer deg både for tid og ressurser.

De ulike plattformene krever ulike formater. Planlegger du for dette før du produserer innhold, kan du spare både tid og ressurser.

5. Hold deg oppdatert

Helt til slutt: følg med på hvor trendene går. Det skjer stadig en utvikling på de ulike plattformene og mulighetene for hva du kan få ut av dem endrer seg, og det går raskt.

Desto viktigere er det å holde deg oppdatert på hva som ikke er lov lenger. Spesielt for deg som driver med samfunnsspørsmål eller politikk kan innholdet dere lager plutselig bryte med nye retningslinjer. Det er greit å vite før kampanjen skal på luften, slik at verdifull tid og planlegging ikke går i vasken. 

Det som skjer i samfunnet påvirker hvordan vi bruker sosiale medier. Samtidig kommer det stadig nye reguleringer av plattformene fra politisk hold. Dette er viktig å ta hensyn til.

Kontaktpersoner

1

Les også disse

Tjenester

Aktuelle tjenesteområder

1

Relaterte arbeider

Se flere Arbeider
smiley

Takk for at du meldte deg på Dinamonday. Du hører fra oss annenhver mandag.